Hoppa till innehåll

Arkiv

Alberte & Jakob

2023-10-12
Pil

En monolog om längtan bort

Det är kallt och bakom gardinerna i fönstren kikar grannarna fram. Alberte passar inte in. Hon är hopplöst fel i sin illasittande klänning, frisyr som lämnar allt att önska och tunghäfta som får omgivningen att undra vad som är problemet. Hon gör allt för att undkomma mammas missnöje och granskande blick, men bär hela tiden på en känsla av att inte höra hemma i de trånga rummen. Alberte längtar bort till ett liv i frihet, men konstnärsdrömmarna får absolut inte avslöjas. Hur ska hon någonsin våga bryta sig loss?

I Cora Sandels klassiska berättelse möter vi en ung kvinna som växer upp i en trångsynt borgerlig småstad i Nordnorge, som lika gärna kunnat ligga i Sverige eller någon annanstans.

När första delen i Albertesviten släpptes i Sverige 1927, talades det om ”Cora Sandel-sällskap” där grupper av unga kvinnor identifierade sig med romanens huvudperson. Hundra år senare är boken fortfarande lika populär och nya läsare känner igen sig i Albertes liv och upplevelser. 

Emma Broströms nya dramatisering av den klassiska romanen är en träffsäker skildring av en ung kvinnas liv och tar fasta på romanens underfundiga humor, spännande intrig och gripande porträtt av den unga Alberte. På scenen möter vi Anna-Carin Henricsson som tidigare gestaltat rollen i en radioföljetong. För regin står Petter Heldt.

Föreställningen spelas på små scener och kan även spelas som soppteater. Längd: ca 60 min.

Spelades på turné. Premiär 22 sep 2023.

INUTI

2023-09-22
Pil

En taktil och visuell resa i vårt inre landskap

En inre värld uppstår när inuti blir utanpå. Tillsammans 

med barnen förvandlar en dansare och en skådespelare klassrummet till en levande illustration av allt som trängs på insidan hos oss alla. Vad finns där? Hur ser det ut? Tankar och känslor får komma fram och inta verklig fysisk form. De ändrar sig, skiftar nyans och närmar sig. Kanske kan de prata?

Att blunda helt stilla. Dansa tillsammans för första gången. Vara i konstverket en stund. Känns det likadant i dig som i mig? Kroppar viskar. Röster blandas och blir melodi. Någon bygger en stor känsloklump. Ord och rörelse blir kroppspoesi i denna intuitiva, lekfulla och eftersinnande upplevelse.

Inspirerad av texter skrivna av skådespelarna på Freja Musikteater blir INUTI en varsam tredimensionell illustration kring hur landskapen inuti oss ser ut. En symfoni av intryck och uttryck. INUTI bjuder med sin publik på en känslosam resa, det blir en chans att reflektera kring, känna in och uppleva det allra innersta.

Medverkande Veronica Dahlström & Lovisa Abrahamsson.

MANUS ÄR BASERAT PÅ FÖLJANDE TEXTER, SKRIVNA AV MEDLEMMAR I FREJA MUSIKTEATER.

  • Text av Sebastian Grennard 
  • Det har sagts av Sebastian Grennard
  • En säregen frakt av Sebastian Grennard
  • Klara av Klara Tovhult  av Beata Lord 

I föreställningen hörs röster från Lo Oskarsdottir, Melker Paulsson, Agnes Strandberg & Anna Sóley Tryggvadóttir. På saxofon Oskar Carls.

En samproduktion med Kulturhuset Spira.

Av: Maria Ulriksson
Regi & Koreografi: Maria Ulriksson
Musik/Ljuddesign: Anna Sóley Tryggvadóttir
Kostym/Rum: Heidi Saikkonen
Mask: Tove Eneroth
Dramaturg: Patrik Franke

Premiär 22 sep 2023.

Debut

2023-09-22
Pil

Vad kan man om sex när man är tonåring? Vad är fantasi, vad är verklighet och vad är andras erfarenheter som du stulit rakt av – för att slippa tappa ansiktet framför dina vänner?

 15-åriga Claudio möter upp kompisarna Teddy och Mille på Mcdonald’s en sen sommarkväll. Det märks att han nästan spricker av längtan att få berätta något. Han har äntligen fått ligga! 

Han berättar en enastående historia för killarna om hur han hans allra första ligg gick till och förväntar sig att killarna ska slås av häpnad. Men dom tror honom inte. Han som inte ens kysst en tjej? Fick han alltså ligga med Shirin bara sådär? 

Kvällen utmynnar i en sofistikerad dragkamp killarna emellan där alla tappert försöker hålla masken inför varandra om sina olika sexuella erfarenheter. Vem har gjort vad med vem och hur? Vem ljuger? Vem talar sanning?

Till slut briserar allt. 

Manus: Theo Boguslaw
Regi/koreografi/scenografi/ljus: Carl Olof Berg
Musik: Foad Arbabi
Kostym: Mary-Anne Buyondo
Mask: Tove Eneroth
Dramaturg: Emma Broström

Medverkande: Mille Bostedt, Jesper Gester, Charlie Saers (praktikant) & Morten Vang
Premiär 22 sep 2023.

Rädsla

2023-03-10
Pil

En dag när du kommer hem har en röst flyttat in. En röst som påminner dig om allt
som kan gå galet här i världen. Den ger goda råd, den googlar, så du ska vara
förberedd, och den ser till att du inte gör något dumt eller fel. Men den vill också
bestämma över dig. Den misstror andra människor, den är rädd för att himlen ska
falla ner och den vill helt enkelt ta över ditt liv. Och plötsligt går det upp för dig
att den har funnits där hela tiden…

Rädsla är en fabulerande, humoristisk och tankeväckande pjäs om ögonblicket när
sammanbrottet sker och man blir utriven ur världen. Och hur man hittar tillbaka
igen. Rädsla är en pjäs om att drabbas av ångest, om att bli beroende av sin ångest,
och om att försöka finna en väg ut på andra sidan.

Av: Anna Bro
Översättning: Jörel Strömgren
Förlag: Colombine Teaterförlag
Regi Karl Ekdahl
Ljuddesign: Anders Kwarnmark
Kostym: Magdalena Stenbeck
Mask: Tove Eneroth
Medverkande: Anna-Carin Henricsson & Morten Vang

Rädsla var en del av Teater Hallands hemma hos-satsning och spelades så nära att publiken hamnade mitt i dramat.

Premiär 10 mars. Spelade på turné våren 2023.

Djurfarmen

2023-01-27
Pil

– historien om en revolution som gick fel

Mr Jones på Manor Farm är så lat och full att han glömmer att mata djuren, vilket får till följd att revolution utbryter. Under grisarna Napoleons och Snowballs ledarskap, tar djuren över gården. Med löftet att eliminera alla fruktansvärda orättvisor på bondgården, organiseras den nyinstiftade Djurfarmen som ger fördelar till alla som går på fyra ben. Men under tidens gång, korrumperas rebellernas idéer, och glöms sedan bort. Då uppstår något nytt och oväntat.

Djurfarmen är George Orwells briljanta satir om den korrumperande makten och historien om en revolution som gick fel. En halsbrytande föreställning där den humoristiska ensemblen och det konstnärliga teamet skapar ett alldeles eget universum.

Anna Sjövall skapar i sin uppsättning av ”Djurfarmen” humoristisk och bråddjup teater. Ett maktspel från Orwells 40-tal som känns otäckt aktuellt”. – DN

” Småskalig, stilsäker uppsättning… Den röda tråden är maktens språkmissbruk. Och hur den osminkade lögnen kan vilseleda folket.” – Kulturnyheterna Svt

”En riktigt svintajt kabaré bland spiltorna. Budskapet sitter som en lantbrukarkeps.” 
– Aftonbladet

”Det är svårt att peka ut något som lyser klarare än annat, det är helt enkelt helheten som gör föreställningen så bra. Det är teater när det är som bäst!” – Folkbladet

”Teater Hallands uppsättning av George Orwells klassiker är underhållande och skriande aktuell” – Västerbottens-kuriren

AV : Anna Sjövall baserad på George Orwells roman
REGI: Anna Sjövall
KOREOGRAFI: Camilla Ekelöf
SCENOGRAFI/KOSTYM: Charlotta Nylund
MUSIK/ARRANGEMANG: Jonas Franke-Blom
LJUS Joakim Qvarforth
MASK: Tove Eneroth

MEDVERKANDE: Hampus Anveden, Veronica Dahlström, Petter Heldt, Iskra Kostic, Peter Lorentzon & Åsa Persson

Premiär 27 januari. Spelade på turné våren 2023.
(Planerad att spela våren 2021, men ställdes in p g a pandemin.)

Kerstin

2023-03-03
Pil

Varje dag frågar Kerstins kompis om de kan ses efter skolan, och varje dag blir det så, fastän Kerstin inte vill. Det blir alltid som andra vill

Det är som att Kerstin inte ens vet vad hon själv vill när andra är med, som att hon bara blir den andra vill att hon ska vara. Men det finns en plats där hon kan vara sig själv: det gamla ödehuset på den vildvuxna tomten precis vid skogen. Här sätter ingen annan sin fot. Här är hon fri. Här är hon modig och beslutsam och kan göra vad hon vill. Kerstin har bestämt att det här är hennes hus. Så fort hon kan flytta hemifrån ska hon bo här själv. Men en dag står det plötsligt en jämnårig pojke på gården och påstår att han har flyttat in i huset tillsammans med sin mamma. Nu kommer hon aldrig få vara ifred!

Kerstin är en coming-of-age-berättelse om lögner som trasslar ihop sig, om vänskap som prövas och om hur svårt det kan vara att stå upp för sig själv och det som är viktigt för en. Det är en föreställning om hur små saker kan växa sig oöverkomliga, om hur vardagen kan förvandlas till en thriller och om hur fantasin och lusten kan dra iväg med en för att sedan krocka med den jobbiga och inte alltid lika skimrande verkligheten.

Baserad på Helena Hedlunds omtyckta bok ”Det fina med Kerstin”, kommer nu Kerstin till liv för första gången på scen, dramatiserad av Ivar Waldemarson. Boken vann Sveriges Författarförbunds debutantpris Slangbellan för årets bästa barn- och ungdomsbok 2018, och kom att bli den första i en serie böcker om Kerstin.

”Scenisk magi i Teater Hallands ”Kerstin” – DN

Blinkande ljus förekommer i föreställningen.
På bilderna ses Emilie Dimitrakopoulou Sahlén i rollen som Kerstin. Fr om april spelas den rollen av Josefine Koskinen. 

AV: Helena Hedlund
DRAMATISERING: Ivar Waldemarson
REGI:  Johan Paus
MUSIK: Min Stora Sorg
SCENOGRAFI/ KOSTYM: Jenny Ljungberg
LJUS: Tomas Heyman
MASK: Tove Eneroth
MEDVERKANDE: Jesper Gester, Martin Höjeberg, Josefine Koskinen & Agnes Persson

Spelade Vårterminen 2023

Hej då då

2022-09-16
Pil

Om att förlora, sakna och hitta en vän

Dino och Varelsen möts på en plats där ensamma saker hamnar när det inte längre finns någon som bryr sig om dem. Här har Dino skapat sig ett liv, en fantasivärld byggd av minnen. I Dinos värld har hens älskade vän Elosaur inte dött, där leker de för evigt lyckliga. Varelsen vägrar acceptera sitt öde på den nya platsen, menar att det skett ett fruktansvärt misstag. Hen försöker ta sig därifrån, men misslyckas gång på gång. Samtidigt kommer det hotfulla ljudet, det som utplånar allt i sin väg, närmare och närmare. Finns det någon därute som fortfarande bryr sig om Varelsen? Hur ska hen övertyga Dino om att hjälpas åt att fly? Och, är Elosaur verkligen död?

AV: Isabel Cruz Liljegren
MUSIK: Anna Soley Tryggvardottir
REGI:  Helena Sandström Cruz
SCENOGRAFI/ KOSTYM: Josefin Hinders
MASK: Tove Eneroth

MEDVERKANDE: Agnes Persson & Sergej Merkusjev

Inom familjen

2022-09-30
Pil

A family’s like a loaded gun 
you point it in a wrong direction someone’s going to get killed
(I Could Be Dreaming, Belle & Sebastian)

Larmet går på gården och Anitra och Alain beger sig dit för att se vad som utlöst det. Väl där möts de av en maskerad person och bara sekunder senare ligger Alain död på golvet och Anitra är svårt skadad. Hon släpar sig hem till sina två söner, den ene har pizzakartonger staplade upp till taket, den andre har en sportbag fylld med pengar. Tillsammans sätter de sig ner och försöker bena ut vem det var som mördade Alain och försökte mörda Anitra. Under tiden de försöker lösa mordet dyker det upp andra, väl bevarade hemligheter – vad har Alains bror egentligen för relation till Anitra? Varför har den ene brodern börjat löpträna varje dag? Vad är det för hantverkare hos den andre brodern? Och vem är det som ringer i telefonen och kommer med information som ingen av dem känner till? Var det verkligen bara en person som höll i vapnet? 

Borde inte polisen ta tag i det här, tänker du. Borde inte några experter dra på sig sina handskar, starta en utredning, en förundersökning, förhöra vittnen, undersöka brottsplatsen? Nej, så funkar det inte på den här platsen, på den här gården. Här löser vi saker inom familjen. Och vi håller polisen utanför.

Inom familjen är ett klassiskt men annorlunda morddrama med alla ingredienser. En familj är en laddad pistol. Familjen som styrka och svaghet. En familj som med alla sina hårda ord glömt bort att de faktiskt älskar varandra, en familj som först när de möter den yttersta tragedin faktiskt kan se varandra i ögonen igen.
En familj som måste dö för att kunna börja leva.

AV: Kristian Hallberg
MUSIK: Anna-Maria Engberg
REGI: Anders Tolergård
SCENOGRAFI/ KOSTYMJenny Ljungberg
LJUS: Joakim Qvarforth
MASK: Tove Eneroth

MEDVERKANDE: Veronica Dahlström, Petter Heldt, Jesper Gester

De försvunna barnens skog

2022-09-16
Pil

Det finns en glänta som bara den som går vilse kan hitta och det passar kanske bra om man behöver få vara ifred någonstans?

Betty har blivit ivägskickad till Skogstorpet över lovet. Hon känner sig lite osynlig bland alla släktingar och sommargäster, men hoppas hennes pappa snart skall komma och hämta henne. Tills dess ger hon sig ut i skogen intill. Det sägs spöka där, det är Hilda som går igen. Hon rövar barn och skjuter efter deras vuxna. Hilda hämnas att hon som flicka auktionerades ut till de snålaste bönderna som inneboende gratishusa. Eller så sa alla bara det, så ungarna inte skulle försvinna för långt in i skogen.

Inspirerad av vilda skogar, skillingtryck och magiska äventyr, specialskriver Lucia Cajchanova en modern saga för sex skådespelare. Berättelsen rör sig mellan dröm och verklighet, vardag och fantasi. Här möter vi barn som ingen vill ha, föräldrar som är upptagna av sitt och händelser som får sommarens sol att bränna extra starkt. Av teamet bakom ”Sorgens borg eller döda kaniner säger inte aj”, skapas ett storslaget visuellt äventyr där publiken befinner sig mitt i historien.

AV: Lucia Cajchanova
MUSIK: Ella Blixt
REGI: Anna Sjövall
SCENOGRAFI: Carina Backman och Magdalena Stenbeck
KOSTYM: Magdalena Stenbeck
LJUS: Carina Backman

MASK: Tove Eneroth

Medverkande: Emilie Dimitrakopoulou Sahlén, Anna-Carin Henricsson, Martin Höjeberg, Wasim Kashlan, Lovisa Perman (praktikant HSM), Morten Vang

Avsnitt mellan oss

2022-03-18
Pil

I en serie scener möts en mor och hennes vuxna dotter.
Kryssande mellan barnpassningar, jobb och bokcirklar, mellan att vara mitt i yrkeslivet och i sökandet efter identiteten som pensionär, försöker de navigera i en välbekant men föränderlig relation. Här gnager irritationen dem emellan, deras olikheter och blick på världen. Gräl flammar upp som lika snabbt slår över i förtrolighet och kärlek. Likt en TV-serie som bara pågår, möts de om och om igen och balanserar på gränsen mellan de egna behoven och förmågan att låta den andra vara.

Tillsammans med skådespelarna Veronica Dahlström och Anna-Carin Henricsson, utforskar regissören Anna Sjövall och scenografen Charlotta Nylund, den speciella relationen mellan mor och dotter. Föreställningen spelas hemma i publikens vardagsrum. Välkommen till en svart komedi; Avsnitt mellan oss.

Leka är lag

2022-01-07
Pil

“En föreställning om Barnkonventionen när barnen själva får bestämma”

Bim och Loppan leker som vanligt när Loppans läskiga domarmoster Kipp dyker upp från ingenstans. Den gigantiska bok som bara står precis där Bim och Loppan leker verkar höra ihop med henne? Det hävdar i alla fall Loppan, som kan läsa lite. Och enligt Loppan står det ”LAGEN” på boken. Det är sånt som moster Kipp jobbar med och håller koll på: Att vuxna håller sig till lagen! Inför Bims skeptiska men samtidigt lite imponerade öron förklarar Loppan, att till och med dom – Bim och Loppan, har rättigheter i lagen – det står så i boken om hur vuxna ska vara mot barn. Det har moster Kipp berättat. Bim har lite svårt att förstå vad Loppan menar? Vad är ens en rättighet? En maträtt?

Genom ”Leka är lag” följer vi Bims och Loppans allvarliga, knasiga och filosofiska resonemang och utforskande kring vad barns rättigheter kan vara. De associerar, fantiserar, brister ut i sång, skrämmer varandra, utmanar varandra, busar, blir ledsna, glada, upprymda, rädda, och de dansar. Hur kan man få sin förälder att lyssna? För tydligen har barn rätt att bli lyssnade på. Kan man kanske binda fast dem så de sitter still? Hur skulle det gå att vara barn om man inte fick leka? Och hur skulle man egentligen kunna få vara med att leka om man aldrig hade fått något namn? Då kunde ju ingen ropa på en?!

”Leka är lag”, är baserad på barns associationer, resonemang och tankar om att Barnkonventionen blivit lag i Sverige. Genom Bims och Loppans tokigheter och klokheter speglas barns tankar och idéer om deras rättigheter, både om de som faktiskt finns – och några till: som rätten att få äta glass och godis varje dag. Att fylla år! Eller att få lägga sig när man vill!

Av: Ninna Tersman
Musik: Kristina Issa
Regi: Anna Ulén
Scenografi/
Kostym: Pontus Johansson
Mask: Tove Eneroth

Ensemble: Emilie Dimitrakopoulou Sahlén & Iskra Kostic

Leka är lag

2021-09-03
Pil

“En föreställning om Barnkonventionen när barnen själva får bestämma”

Bim och Loppan leker som vanligt när Loppans läskiga domarmoster Kipp dyker upp från ingenstans. Den gigantiska bok som bara står precis där Bim och Loppan leker verkar höra ihop med henne? Det hävdar i alla fall Loppan, som kan läsa lite. Och enligt Loppan står det ”LAGEN” på boken. Det är sånt som moster Kipp jobbar med och håller koll på: Att vuxna håller sig till lagen! Inför Bims skeptiska men samtidigt lite imponerade öron förklarar Loppan, att till och med dom – Bim och Loppan, har rättigheter i lagen – det står så i boken om hur vuxna ska vara mot barn. Det har moster Kipp berättat. Bim har lite svårt att förstå vad Loppan menar? Vad är ens en rättighet? En maträtt?

Genom ”Leka är lag” följer vi Bims och Loppans allvarliga, knasiga och filosofiska resonemang och utforskande kring vad barns rättigheter kan vara. De associerar, fantiserar, brister ut i sång, skrämmer varandra, utmanar varandra, busar, blir ledsna, glada, upprymda, rädda, och de dansar. Hur kan man få sin förälder att lyssna? För tydligen har barn rätt att bli lyssnade på. Kan man kanske binda fast dem så de sitter still? Hur skulle det gå att vara barn om man inte fick leka? Och hur skulle man egentligen kunna få vara med att leka om man aldrig hade fått något namn? Då kunde ju ingen ropa på en?!

”Leka är lag”, är baserad på barns associationer, resonemang och tankar om att Barnkonventionen blivit lag i Sverige. Genom Bims och Loppans tokigheter och klokheter speglas barns tankar och idéer om deras rättigheter, både om de som faktiskt finns – och några till: som rätten att få äta glass och godis varje dag. Att fylla år! Eller att få lägga sig när man vill!

Av: Ninna Tersman
Musik: Kristina Issa
Regi: Anna Ulén
Scenografi/
Kostym: Pontus Johansson
Mask: Tove Eneroth

Ensemble: Pamela Cortés Bruna & Morten Vang

Stolthet och fördom

2022-01-21
Pil

Av: Anna Sjövall fritt efter Jane Austen
Översättning: Gun-Britt Sundström
Regi: Anna Sjövall
Scenografi/kostymdesign: Karin Dahlström
Koreografi: Camilla Ekelöf
Medverkande: Jesper Gester, Petter Heldt, Rasmus Johansson, Acaymo Luis Valdes, Morten Vang

eller The Story of Mr Darcy, Mr Bingley, Mr Wickham, Mr Collins & Mr Bennet.

Tillsammans med fem manliga skådespelare utforskar regissören Anna Sjövall det kvinnliga rummet utifrån Jane Austens klassiska roman. Med stor kärlek till historien om systrarna Bennet och deras friare, ger de sig i kast med uppgiften att förstå hur det är att leva i en värld där hela ens existens står på spel inför mannens blick. Där varje rörelse iakttas och bedöms. Där dygden är allt och utrymmet begränsat. Med luktsaltet i fickan och broderi-bågen som vapen intar de 1800-tals-salongens trånga universum. I en lekfull och drastiskt humoristisk föreställning berättar de Jane Austens mest älskade historia.

Spelade för vuxna samt gymnasieelever under våren 2022.

Drömström och rundlund

2015-09-11
Pil

Manus: Martina Montelius
Regi: Petter Heldt
Scenografi: Lisa Burenius
På scen: Lasse Carlsson & Petter Heldt

Vännerna Drömström & Rundlund har bara varandra. Räcker det? Vi får väl se! en pjäs om vänskap och utanförskap där de två vännerna genom ordens, fantasins och lekens kraft klarar sig vidare. Föreställningen passar alla mellan 5 och 105 år och bjuder på både underfundiga roligheter, spänning och väcker tankar kring vår vardag.

Att vara Andreas

2016-10-21
Pil

Manus: Lina Ekdahl
Regi: Karl Ekdahl
På scen: Lasse Carlsson, Karin Lycke, Stina Nordberg & Carl Markus Wikström
Andreas och Alicia är kompisar på fritiden, men i skolan blir hon en helt annan. Och vad håller pappa på med?

Det gäller att förstå vilka som är vänner eller fiender, att navigera mellan hot och löften. När är vuxna ärliga? Vem kan man lita på? Det handlar om att vänja sig vid att man förstår alltmer av livet, men kanske inte alltid ser saker på samma sätt som andra gör…

Teater Halland har låtit dramatisera boken Du & Jag av Katarina von Bredow och det är Lina Ekdahl som fick i uppdrag av Teater Halland att skriva manus. Manuset har sedan satts i händerna på regissören Karl Ekdahl, även bror till Lina. Multikonstnären Martin Bergstrom är tillbaka i ännu ett uppdrag på Teater Halland och svarar för kostym och scenografi, assisterad av Ida Gunnarsson och ljusdesigner Joakim Qvarforth. Tillsammans med Martin arbetar kompositören Anna Gustavsson.

Gud i kulissen

2016-02-20
Pil

Manus: Fritt efter Federico Garcia Lorca
Regi: Ika Nord
Kompositör: David Tallroth
På scen: Lasse Carlsson, Örjan Hamrin, Petter Heldt, Sonja Lund, Miriam Oldenburg

Gud är förtvivlad över människornas fåfänga och vill förgöra världen. Han sitter i sin slitna snurrfåtölj uppe i logen och en tapper skara spektakulära arketyper försöker få honom på gott humör. En kvinnlig matador spelar dragspel och narren trumma och trumpet. Djävulen; elegant, orädd och stridslysten, känner sig missförstådd. Ängeln däremot är full av energi. Hon sjunger, dansar och gör allt för att muntra upp Gud och få honom på goda tankar.

Kabaret i juletid

2016-12-01
Pil

På scen: Lasse Carlsson, Petter Heldt, Sonja Lund & Oscar Ohlson
Musiker: Michael Krönlein
Kapellmästare: Harald Svensson

En Julkabaret med två musiker, fyra skådespelare/sångare och två tekniker som gör två härliga akter.
Utan att avslöja hela julklappen så kan vi nämna Oh Helga Natt, Pojken som tomten glömde,Sverige och Grönkålsarian ur Carmen. På scen ser ni Petter Heldt, Sonja Lund, Lasse Carlsson och Oscar Ohlson tillsammans med musiker Michael Krönlein och kapellmästare Harald Svensson.

Julkabarén är ett samarbete med Bygdegårdarna i Halland.

Vikarien

2017-09-01
Pil

Regi: Rebecka Cardoso
Dramatiker: Cilla Hjelm, Peter Lorentzon & Lars Melin.
På scen: Jesper Gester & Anna-Carin Henricsson

Den stora ensamheten

2017-09-01
Pil

Manus: Johan Friberg
Regi: Petter Heldt
Scenografi: Lisa Burenius
På scen: Petter Heldt

Om du vill fråga något, vem ska du fråga? Om frågorna stannar kvar inom dig och du bara kan fråga dig själv – hur blir det då? Är vi alla ensamma? Ensamma bland andra? Själens obotliga ensamhet. Och vad har Evert Taube med detta att göra?

En stark monolog som inte lämnar någon oberörd, skriven av Johan Friberg. Petter Heldt gestaltar karaktären V och regisserar sig själv. Nu satsar vi stort på att nå ut i bygdegårdar och andra mindre scener med angelägna frågor som vi alla både känner igen oss i och tar avstånd ifrån.

Telemakos

2017-09-30
Pil

Manus: Emma Broström
Regi: Petter Heldt
På scen: Emilie Dimitrakopoulou Sahlén & Tove Wiréen.

Telemakos och mamma Penelope bor ensamma i en lägenhet och väntar på att Odysseus ska återvända från kriget, så att familjen kan återförenas. De försöker leva ett vanligt vardagsliv med pannkakor, trasiga lampor och hyreskontrakt som är på väg att gå ut, men världen utanför tränger sig på. När kommer pappa hem? Och varför måste de egentligen vara här?

Telemakos får inte svar på sina frågor, men på kvällen, innan läggdags, förvandlas plötsligt badrummet till en flotte på ett stort hav. Tillsammans träder de in i en fantasivärld av skeppsbrott, sjöodjur, sirener och cykloper. I badkaret utspelar sig ett storslaget äventyr, långt borta från vardagen, fylld av saknad efter en pappa som aldrig kommer hem.

Halland Love Stories

2018-03-02
Pil

Regi: Anna Sjövall
På scen: Filip Adell, Emilie Dimitrakopoulou Sahlen, Petter Heldt, Rebecka Sjöwall, Daniel Träff och Tove Wirén
Scenografi: Karin Dahlström
Koreografi: Camilla Ekelöf

Om den där pirrande känslan som tar över allt. Värmen. Blickarna. Väntan vid telefonen och lusten som svämmar över. Känslan av att vara utvald, älskad och oövervinnerlig. När filmen plötsligt övergår i färg och soundtracket börjar. – Och om den stora förkrossande sorgen när allt tar slut. Bottenlösheten. Och famlandet efter halmstrået.

Teater Halland har fångat upp kärlekshistorier i Sverige idag. Lyssnat och inspirerats till att göra musikalen HALLAND LOVE STORIES. Det blir roligt, kittlande och outsägligt sorgligt. Allt till musik av Per Gessle.

Presskonferensen

2018-02-10
Pil

Av: Harald Pinter
Regi: Anna Sjövall
På Scen: Anna-Carin Henricsson

Presskonferensen är en satir över ett samhälle där kulturen kontrolleras och styrs uppifrån. Den nytillträdda kulturministern har tidigare varit chef för säkerhetspolisen, men ser inte hur de båda uppgifterna skiljer sig åt – allt handlar ju om att kontrollera människors tankar och känslor. Se ministern intervjuas av pressen inför öppen ridå och delta i det efterföljande samtalet.

Presskonferensen spelades den 10 februari kl 12 på 23 platser i Sverige samtidigt.

Sorgens borg

2018-09-21
Pil

Av: Kristian Hallberg
Regi: Anna Sjövall
På scen: Hans Brorsson, Emilie Dimitrakopoulou Sahlén, Jesper Gester, Anna-Carin Henricsson, Anders Tolergård
Manus: Kristian Hallberg

Lawen och Hedda är bästa vänner och kommer alltid finnas där för varandra. Men när Heddas kanin Bonsai dör och Lawens låtsaspappa Lazlo försvinner på samma dag, ställs vänskapen på
svåra prov. Lawen fattar inte vart Lazlo tagit vägen, de skulle ju gå på bio idag och mamma Judith går det inte att få ett vettigt svar ifrån – hennes ögon bara rinner. Hedda vill ha hjälp
med att obducera Bonsai, men Lawen vägrar. Han tänker inte sticka kniven i någon. Hedda konstaterar att Lawen inte alls förstår sig på det här med sorg, men hon vet inte att han bär på en stor hemlighet som han inte har berättat för någon.

De förskräckliga

2018-11-23
Pil

Idé/Manus: Pelle Öhlund & Nina Jemth
Regi: Pelle Öhlund
På Scen: Jesper Gester, Petter Heldt, Anna-Carin Henricsson & Nina Jemth.

Möt världsdramatikens sköna juveler. Våra mest älskade klassiker på 100 minuter. En rolig och helt förskräcklig föreställning.

De förskräckliga är en vindlande ringdans genom klassikernas makthungriga korridorer, fyllda av intriger, lögner och sammansvärjningar. Låt er förföras av intrigmakare, roas av manipulatörer och förfäras av domptörer. Möt världsdramatikens sköna juveler i komiska piruetter och tragiska våldsamheter.

Med rötter i klassisk teater, varieté och cirkuskonst bjuder Pelle Öhlund och Nina Jemth från Varietéteatern Barbès på humor, poesi och scenisk magi. Öhlund och Jemth har vid ett flertal tillfällen blivit prisade för sina föreställningar som turnerat runt i världen. De förskräckliga är deras första uppsättning på Teater Halland och årets stora satsning för bygdegårdar.

Girls like that

2019-07-05
Pil

Av: Evan Placey
Regi: Melanie Mederlind
På scen: Alma Bengtsson, Ida Angels, Maria Lindström, Iskra Kostic, Agnes Perssson,, Rebecka Sjöwall

Evan Placeys febriga och drabbande text om ett gäng skolflickors uppväxt i en engelsk privatskola. Från den första dagens förundrade blickar, genom skolårens vindlande utveckling, till återträffen många år senare. På ett humoristiskt och drabbande vis, skildrar pjäsen flickornas starka vänskap och lojalitet, men också gruppens skoningslösa hierarki och brutala uteslutning mot den som är annorlunda. Girls Like That är en högaktuell pjäs om ungas liv idag, men också en berättelse om kvinnohistorien som förändrat vår värld. Texten varvas med dans och låtar från Beyoncé, Gwen Stefani, Taylor Swift och Pink, m.fl.

Girls Like That regisseras av Melanie Mederlind som med sina spännande föreställningar gjort succé runt om i Sverige.

Bäst på jobbet

2019-02-08
Pil

Regi: Anna Sjövall
På scen: Emilie Dimitrakopoulou Sahlen, Peter Lorentzon

Säg inget till någon

2019-03-01
Pil

Dramatiker: Sofia Fredén
Regi: Johan Paus
På scen: Petter Heldt, Jesper Gester, Anna-Carin Henricsson

Ett spännande familjedrama för årskurs fem och sex om det komplicerade som kan hända när barn tar ansvar för sina föräldrar. Om hemligheter och lögner som råkar uppstå när man gör allt för att ingen ska bli ledsen. I klassrumsföreställningen Säg inget till någon involveras publiken från första stund genom hemligheter och förtroenden som inte får avslöjas. Pjäsens båda barn, 11 och 13 år, trasslar in sig i en härva av lögner när de försöker göra rätt och ta hand om andras känslor. Hur ska man göra om man gillar mammas nya kille, fast pappa är ledsen? Kommer han att krisa ännu mer om han får veta att man träffat honom? Vad kan man säga och vem kan man prata med? Och hur gör man när man själv nästan spricker av alla hemligheter?

Tårtbagaren

2019-09-27
Pil

Av: Elsa Berggren
Regi: Anna Ulén
Musik: Cecilia Nordlund, Lotta Wenglén
På scen: Petter Heldt, Morten Vang Simonsen

Alla rätt i söta bär-lära. Klassetta i kreativ smaksättning. Cup cake candy queen. Mästare i tyllvetenskap.

Staden har fått en ny tårtbagare som radar upp diplomen på hyllan i bageriet och gör sig reda för sina första kunder. Nu ska de få smaka på kokostoppar med saffran, wienerbröd och kaffekringlor, choklad och kolakrämstårta, ganache på hallon och lakrits och klassisk tårta med spetsdekor. Kokos Kanel vet vad gott smakerna kan göra med människorna, att man plötsligt vågar sådant man aldrig vågat förut. Men vem hade kunnat förutse att det skulle urarta så? Plötsligt byggs en mur, utomstående släpps inte in och bagaren tvingas lägga gift i smeten.

Tårtbagaren är en fantasifull och rolig minimusikal om att våga gå sin egen väg och stå upp för det man tror på.

Spelades på förskolor, bygdegårdar och bibliotek, under hösten 2019 med Petter Heldt och Morten Vang Simonsen och under våren 2020 med Iskra Kostic och Maria Lindström.

Stolthet och fördom

2020-02-14
Pil

Av: Anna Sjövall fritt efter Jane Austen
Översättning: Gun-Britt Sundström
Regi: Anna Sjövall
Scenografi/kostymdesign: Karin Dahlström
Koreografi: Camilla Ekelöf
Medverkande: Jesper Gester, Petter Heldt, Rasmus Johansson, Acaymo Luis Valdes, Morten Vang

eller The Story of Mr Darcy, Mr Bingley, Mr Wickham, Mr Collins & Mr Bennet.

Tillsammans med fem manliga skådespelare utforskar regissören Anna Sjövall det kvinnliga rummet utifrån Jane Austens klassiska roman. Med stor kärlek till historien om systrarna Bennet och deras friare, ger de sig i kast med uppgiften att förstå hur det är att leva i en värld där hela ens existens står på spel inför mannens blick. Där varje rörelse iakttas och bedöms. Där dygden är allt och utrymmet begränsat. Med luktsaltet i fickan och broderi-bågen som vapen intar de 1800-tals-salongens trånga universum. I en lekfull och drastiskt humoristisk föreställning berättar de Jane Austens mest älskade historia.

Hade premiär våren 2020 men fick ställas in pga av pandemin.

Monarkin i slutet av gatan

2020-09-25
Pil

Regi: Anne Jonsson
Dramatiker: Moa Backman
Ljuddesign: Elize Arvefjord
Scenografi/Kostymdesign: Karin Dahlström
Medverkande: Iskra Kostic, Anders Tolergård

Monarkin i slutet av gatan är en fantasi om framtiden. Med hjälp av två skådespelare, trettio par hörlurar och en riktig bil får publiken uppleva äventyret livutomhus i det anrika Monarkområdets unika industrimiljö. Med både klimatförändringarna och människans oändliga uppfinningsrikedom i åtanke, vill föreställningen väcka tankar om jorden, vattnet och gemenskapen – om vad som är viktigt och om att i framtiden är allting möjligt.

Monarkin i slutet av gatan var en hörlurspromenadföreställning för årskurs 5-6.

Kalejdo-dans

2020-09-25
Pil

Av: Nathalie Ruiz
Medverkande: Petter Heldt, Nathalie Ruiz och Michael Tang Markusson

Kalejdo-dans – i Coronans tid

En kalejdoskopisk lek mellan rörelse, musik, ord och rörliga bilder.
Den erfarna solisten, unge mannen och äldre skådespelaren möts på avstånd i ett varmt och humoristiskt universum. Ett kalejdoskop där deras världar krockar med varandra, över nations- och generationsgränser. Och dansen blir en kroppslig reflektion i en surrealistisk värld styrd av frånvaron av beröring. Publiken bjuds på ett dansande äventyr med ena foten i den halländska myllan.

I en tid där Coronaviruset blir medregissör vill Nathalie Ruiz titta på begränsningar som tillgångar, förändring som utveckling och bytande av perspektiv
som en inbjudan till ytterligare objektivitet i den egna förståelsen.

Kalejdo-dans hade premiär den 25 september men fick senare under hösten ställas in pga pandemin.

Brevbäraren som försvann

2021-05-26
Pil

Av och med Jesper Gester.

Lördagen den tredje april 1976 är sista gången som Bosse Jansson sågs i livet. Han var på jobbet som vanligt, sorterade brev och delade ut. På måndagsmorgonen dök han aldrig upp. Kollegorna förstod att något måste vara fel, Bosse var aldrig borta från jobbet. När polisen senare klev in i lägenheten hittade man hans nycklar, plånbok, pass och sparbanksböcker, men inget spår av Bosse själv.

Brevbäraren som försvann är en true crime-historia om en lång, rödhårig, 27-årig brevbärare och vänsteraktivist som en dag plötsligt gick upp i rök. Vad hände egentligen med Bosse Jansson? Blev han för farlig för sina uppdragsgivare eller var han trött på livet? Hur kan en människa upphöra att existera? Och hur väl känner vi egentligen varandra?

Brevbäraren som försvann är del av Teater Hallands Mono. En serie monologer bjuder teaterns skådespelare på personliga föreställningar i det lilla formatet. Inspirerade av världens klassiker och Sverige idag utlovar vi spännande historier, fantastiska äventyr och mänskliga dilemman. De korta föreställningarna har ett nära publiktilltal och spelas exklusivt för en liten publik. Ges som lunchteater eller uppsökande på arbetsplatser.

Längd: 45 minuter.

Sjuttio+

2021-02-08
Pil

När pandemin slog till var det extra tufft för befolkningen över sjuttio. Teater Halland beslöt sig för att erbjuda mikroföreställningar i trädgården för 70+. Teater Halland erbjöd en kulturupplevelse utöver det vanliga. I en tid där vi begränsades i rörelse och interaktion med andra, ville vi bjuda på kultur när vi trodde att vi behövde den som mest. Därför specialkomponerade Teater Halland fem unika scenkonstupplevelser som spelades utomhus för seniorer 70+.

På trappan, altanen, odlingslotten eller i trädgården. Så länge det fanns en plats stor nog att hålla distans och om man bodde i Halland, så kunde man boka in en av föreställningarna.

Följande föreställningar fanns att boka i Halland:

Hallands hörna

Ett tv-program tar klivet ut i verkligheten! Hemliga gäster, dagens kock, utrotningshotade djur och livemusik. Välkommen till en show där allt kan hända.
V.6-7 med Hans Brorson och Hampus Anveden
V. 10-12 med Hans Brorson och Jesper Gester.

Je t’aime

Kort och gott beskrivs föreställningen som Två clowner, två baguetter och en dikt.
Med Petter Heldt och Jesper Gester.

Den starkare

August Strindbergs klassiker i ny tappning.
En maktkamp mellan två kvinnor där mycket blir sagt och ändå osagt. Vem är egentligen den starkare?
Med Emilie Dimitrakopoulou Sahlén och Iskra Kostic.

Vad väntar vi på?

Ett oväntat möte bakom rododendronbusken. Två personer, två hemligheter och ett melodikryss.
V. 6- 7 med Veronica Dahlström och Anna-Carin Henricsson
V.10-12 med Anna-Carin Henricsson och Anders Tolergård.

Otrolige Jimmy

En varm och humoristisk föreställning om Jimmy som får vara med om resa ingen annars får genomleva.
Med Peter Lorentzon och Anders Tolergård.

Zoomers

2021-09-24
Pil

Fem unga människor – en värld

Av: Emma Broström
Regi: Peter Elmers
Scenografi/
Kostym: Anna Dolata
Ljuddesign: Ella Blixt
Video: Ingemar Gasleben

Jeff bor i USA, Elektra i Grekland, Samir i Spanien, David i Finland och Frigga i Sverige. På ytan lever de alla väldigt olika liv, men en sak har de gemensamt. De funderar mycket på framtiden, både sina egna och världens problem. Frigga kämpar med att få sin pappa att förstå att han inte kan arbeta för ett företag som i slutet av sin produktionskedja använder sig av barnarbetare. Elektra i sin tur försöker få människor att inse att de pågående skogsbränderna har med klimatförändringen att göra. Jeff tankar upptas mest av hans bror, djupt inne i ett tablettmissbruk är han försvunnen sedan veckor tillbaka. David däremot har gett upp tanken på att umgås med människor i verkliga livet då han känner att de bara sviker hela tiden och ägnar sig istället bara åt dataspel på nätet. Men kanske är Samir den mest utsatta av de alla. Han har lämnat ett liv på gatan i Marocko för en tryggare tillvaro i Spanien, men har just på avslag på sin asylansökan och vet inte vad han ska ta sig till.

Likt en modern viskningslek möts ungdomarna i olika forum på nätet där den ena kopplas ihop med den andra, som kopplas ihop med den tredje och så vidare… I varandra tror de sig hittat någon som kan förstå problemen de går igenom. Men de vet inte också att deras nyfunna vänskap kommer vara helt avgörande när det gäller att försöka stoppa ett stort terrordåd.

Du finns

2021-10-22
Pil

Du finns är en kärlekshistoria mellan två människor, på en plats och i en tid som är allt annat än enkel. Arne Lygres spännande drama skildrar en stormande förälskelse mellan en förälder och en lärare, en förbjuden kärlek som tar slut när livet blir som allra mest smärtsamt, Så en dag möts de på nytt.

Den nyskrivna pjäsen hade Sverigepremiär 22 oktober och spelades hemma hos publiken, i vardagsrummet eller i köket.

Du finns är skriven av en av Norges främsta dramatiker, Arne Lygre, vars pjäser påminner om Becket eller Jon Fosse – avskalat teatrala, emellanåt humoristiska och alltid mitt i livets skärningspunkt. Den rafflande uppsättningen är en del av Teater Hallands hemma hos-satsning och spelas så nära att publiken hamnar mitt i dramat.